Wampir
to istota fantastyczna o ludzkiej postaci i charakterystycznych
wydłużonych,
ostrych kłach. Jest
prawie nieśmiertelna
dzięki pożywianiu
się ludzką
krwią. Każdy
zna ją z książek,
bajek, filmów czy też
opowiadań.
Wampir to fantazmat, który nie tylko odpycha, odstrasza ludzi, ale także, wbrew pozorom ich przyciąga. Jak pisze Maria Janion mit wampira uchodzi za jeden z najbardziej powszechnych i wiecznotrwałych1. Początek owego mitu upatruje się w bogatych i niepokojących wyobrażeniach tworzonych przez kulturę strachu 2. Mit ten towarzyszył człowiekowi od czasów najdawniejszych i wraz z innymi "straszydłami" inspirowany był osobliwą potrzebą egotyzmu. Świadczą o tym chociażby pierwiastki ludzkie zawarte w konstrukcji tych postaci, a także to, że łakną one właśnie krwi, której krążenie umożliwia człowiekowi żywotność organizmu.
Wampir to fantazmat, który nie tylko odpycha, odstrasza ludzi, ale także, wbrew pozorom ich przyciąga. Jak pisze Maria Janion mit wampira uchodzi za jeden z najbardziej powszechnych i wiecznotrwałych1. Początek owego mitu upatruje się w bogatych i niepokojących wyobrażeniach tworzonych przez kulturę strachu 2. Mit ten towarzyszył człowiekowi od czasów najdawniejszych i wraz z innymi "straszydłami" inspirowany był osobliwą potrzebą egotyzmu. Świadczą o tym chociażby pierwiastki ludzkie zawarte w konstrukcji tych postaci, a także to, że łakną one właśnie krwi, której krążenie umożliwia człowiekowi żywotność organizmu.
Pochodzenie
wampirów według
wierzeń
słowiańskich
upatruje się
w niepogrzebanych zwłokach3.
Zmarli mogli stać
się
wampirami m. in. jeśli
ktoś
przeklął
ich za życia
lub gdy ich zwłoki
zostały
sprofanowane. Po transformacji ciała
posiadały
niezwykłą
moc. Wampiry mogły
przybierać
postaci nietoperzy czy też
innych zwierząt
i odznaczały
się
nadludzką
siłą.
Największe
niebezpieczeństwo
wśród
ludzi siały
ze względu
na swój sposób żywienia
się,
bowiem brutalnie wysysały
z człowieka
krew. Taki wizerunek wampira spopularyzowały
przede wszystkim XIX-wieczne powieści,
które skrzętnie
ubrały
w fabułę,
wcześniej
swobodnie krążące,
podania i legendy. Za jeden z najistotniejszych tekstów kultury,
obracających
się
wokół
tego tematu, uchodzi powieść
"Dracula"
autorstwa Brama Stokera. Wampir jest tam opisany jako jednostka
potężna,
o której powieściowy
znawca wampirów – Van Helsing – wypowiada się
w następujący
sposób:
Wampir znany jest wszędzie, gdzie żyją ludzie[...]. Wampir nie może umrzeć tylko dlatego, że czas upływa; żyje, jak długo może żywić się krwią żywych istot4
Helsing
potwierdza zatem legendarną
wampirzą
nieśmiertelność,
która podtrzymywana jest poprzez żywienie
się
krwią.
Jak stwierdza Maria Janion, Stoker czyni ze swego bohatera –
Drakuli – ucieleśnienie
wszelkiego zła
i stylizuje wręcz
na antychrysta5.
Główny
bohater powieści,
owe ucieleśnienie
zła,
to hrabia ze starego rodu zamieszkały
w Transylwanii. Jego dom to mroczne zamczysko, które odstrasza
okoliczną
ludność.
Jako wampir aktywnie spędza
tylko noce, a w dzień
zaś
śpi
w skrzyni wypełnionej
ziemią.
Gdy tylko zapadnie mrok rozpoczyna polowanie na swoje ofiary by
zdobyć
życiodajną
dla niego krew. Drakula
miał
wyjątkowo
zimną
i bladą
skórę,
przypominającą
bardziej trupią
niż
ludzką,
i wyglądał
jak wysoki
starzec, gładko
ogolony, z wyjątkiem
długich,
siwych wąsów,
od stóp do głów
ubrany na czarno.6
Jego
ludzki wygląd
zmieniał
się
jednakże
gdy odsłaniał
swą
prawdziwą
twarz:
Nie da się opisać tego wyrazu nienawiści, chęci mordu i piekielnej wściekłości połączonej z ogromnym zaskoczeniem, który pojawił się na obliczu hrabiego. Jego woskowata twarz stała się zielonożółta; wyraźnie widać było płonące oczy, a czerwona blizna odcinała się na tle bladego czoła niczym pulsująca rana.7
Hrabia jawi się
jako mściwa
bestia, która pełna
jest agresji i nienawiści.
Upodabnia się
do drapieżnika
z czerwonymi oczami. W chwili przemiany jest zezwierzęcony,
o czym świadczy
także
to, że
jego dłonie
pokryte są
włosiem.
Poprzez
powieść
Stokera postać
wampira stała
się
niezwykle nośnym
motywem w późniejszej
literaturze jak i kulturze. Tekst do czasów współczesnych
doczekał
się
kilkunastu adaptacji filmowych8
i przyczynił
się
do popularyzacji sylwetki wampira we współczesnej
kulturze. Jak pisze Maria Janion:
W naszej epoce powszechność mitu wampira została potwierdzona przez najbardziej uniwersalną ze współczesnych sztuk- przez film. Filmy o Draculi i innych wampirach, a także o kobietach fatalnych, zwanych wampami, idą w setki. Już nie trzeba udawać się na rozstaje drogi, aby spotkać mrowie wampirów. W masowej kulturze amerykańskiej wykształciła się cała ogromna dziedzina twórczości wampirycznej; obejmuje ona popularne filmy, powieści, gry komputerowe. Można powiedzieć, że opowieść o wampirach tworzy alternatywną historię ludzkości, w której śmierć i zmartwychwstanie uzyskują własną odrębną wykładnię. Z tego też względu łączą się w niej pierwiastki folkloru, dziewiętnastowiecznej kultury popularnej, dwudziestowiecznej kultury masowej oraz kultury wysokiej. Ta mieszanka rozmaitych motywów i inspiracji wyraża się częstokroć w kiczu, zarówno w dziedzinie literackiej, jak i kinograficznej. Kiczu - to znaczy użycia motywów wampiryzmu nie przetrawionego w tyglu sztuki, nie poddanego obróbce artystycznej, lecz często pożytkowanego jedynie dla budzenia grozy i przerażenia oraz wzmagania tych efektów za wszelką cenę9.
Ostatni
z wymienionych seriali, to amerykańska
produkcja zainicjowana w 2008 roku. Serial powstał
na podstawie cyklu powieści
Charlaine Harris The
Southern Vampire Mysteries,
która w głównej
mierze opowiada o Sookie Stackhouse będącej
barmanką-telepatką
z Louisiany. W powieści,
jak sam tytuł
wskazuje, znaczną
rolę
grają
właśnie
wampiry, co odpowiednio zekranizowane zostało
w serialu. Pierwszy sezon produkcji zyskał
uznanie krytyków i zdobył
kilka nagród, m. in. Złoty
Glob i nagrodę
Emmy.
Fabuła
serialu rozpoczyna się
w dwa lata po wynalezieniu, przez japońską
firmę,
syntetycznej krwi. Wynalazek ten przyczynił
się
do "ujawnienia" wampirów i koegzystowania w świecie
przeciętnych
śmiertelników.
Oba gatunki, ludzki i "wampirzy", mają
swoich sprzymierzeńców
i przeciwników, co prowadzi do licznych spięć.
Największy
problem pojawia się
jednak we wpisanym w naturę
wampirów, pociągu
do ludzkiej krwi, która jest mimo wszystko bardziej pożywna
niż
ta sztuczna.
"Czysta
krew" rewolucyjnie
podchodzi do omawianego motywu. Wampir poza czysto obligatoryjnymi
cechami, które posiadał
już
Drakula, ukazany jest dodatkowo w nowym świetle.
Największą
zmianę
wprowadza syntetyczna krew będąca
substytutem wcześniejszego
wampirzego pożywienia,
a mianowicie krwi ludzkiej. Według
słownika
Kopalińskiego
krew jest symbolem m. in. oczyszczenia, ofiary, pociągu
płciowego
ale przede wszystkim życia10.
Wampir pożywiając
się
krwią,
jako istota martwa, ma świadomość
obecności
"żywego" w
sobie. Wprowadzenie zatem wątku
krwi syntetycznej, sztucznej, czyni ze strasznego, siejącego
śmierć
wampira, istotę
podtrzymywaną
przy życiu
płynem
powstałym
w naukowych laboratoriach. Fakt ten obdziera całkowicie
groźnego
upiora z jego docelowej funkcji, a w pewien sposób nawet spycha
do "kategorii śmieszności".
Jest marionetką
w rękach
naukowców. Dodatkowo komiczny wydaje się
obraz wampira siedzącego
w pubie z kuflem świeżej
True Blood
w ręku11.
Wśród
sceptycznych odbiorców serialu śmiech
wywołują
także
wampirze kły,
które działają
jak automatyczna zabawka – wysuwając
się
na zawołanie12.
W
serialu nie brakuje oczywiście
wampirów gardzących
sztucznym pokarmem, co ratuje ich tradycyjny wizerunek. Mimo tego,
że
walczący
o prawa dla wampirów, zapewniają
o ich całkowitym
wegetarianizmie, to w wampirzym społeczeństwie
zachowało
się
jeszcze wiele drapieżników,
które w brutalny sposób obchodzą
się
z ludźmi.
Dodatkowo True
Blood wzbogaca
czynność
picia krwi w aspekty seksualne. "Kąsanie"
i pożywianie
się
krwią
stanowi pewnego rodzaju rytuał,
który niesie za sobą
liczne doznania erotyczne, co ciekawe, dla obu stron.
Postać
wampira, już
w pierwszych gotyckich powieściach,
była
nierozerwalnie wiązana
z erotyzmem. Maria Janion tego rodzaju stosunki nazywa patologią
seksualną
dochodzącą
do sadystycznych rozkoszy których doznają
nekrofile i nekrosadyści14.
Mimo to, że
kąsanie
i ssanie pozostaje także
"namiętnym"
pocałunkiem
śmierci
w Draculi,
seksualność
w obu dziełach
jest nieco odmienna. Stoker przedstawił
Draculę
jako eleganta pełnego
seksualnej żądzy,
której nie mogły
oprzeć
się
nie tylko kobiety, ale i mężczyźni.
Według
Stephana Kinga autor ożywił
wampirzą
legendę
dzięki
temu właśnie,
że
stworzył
postać
wręcz
rozsadzaną
przez energię
seksualną15.
Na konotacje seksualne wpływa
przede wszystkim scena, w której to hrabia zmusza Minę
do picia jego krwi. Maria Janion zwraca uwagę
na to, że
samo kąsanie
jest porównywalne do stosunku płciowego,
a krew stanowi "ekwiwalent nasienia"16.
Różnicą
w obu ujęciach
jest z całą
pewnością
to, że
Czysta
krew podchodzi
do seksualności
jawnie i bezpośrednio.
Picie krwi jest wyposażone
w erotyczne aspekty, jednakże
cały
stosunek nie ogranicza się
tylko do tej czynności.
W Draculi
z kolei temat ten został
przedstawiony w sferze symbolicznej. Sam wampir był
ucieleśnieniem
wszelkich amoralnych czynów, które były
tak krytykowane w świecie
ówczesnym autorowi powieści.
Tekst został
napisany w epoce wiktoriańskiej,
poprzez co wiele treści
Stoker przekazywał
poprzez symbole. Konwencja wymagała
tego by przedstawiciel dominacji seksualnej i pożądania
był
także
symbolem wszelkiego zła
i diaboliczności.
We współczesnych
czasach następuje
odkrywanie tego, co wcześniej
podlegało
tabuizacji, co prowadzi to do tak bezpośredniego
obrazowania scen seksualnych na ekranie. Epatowanie seksem w Czystej
krwi wiąże
się
zatem z mentalnością
społeczeństwa
stanowiącego
potencjalnych odbiorców serialu.
"Czysta
krew" podejmuje
także,
jakże
modny w ostatnich latach, temat homoseksualizmu. Wampiry mają
swą
określoną
orientację
seksualną,
którą
mogą
bez skrępowania
ujawniać
w towarzystwie elitarnego klubu dla wampirów – Fangtasia.
Pojawiają
się
także
interpretacje serialu jako pewnego rodzaju propagowanie ogólnej
tolerancji dla wszelkich mniejszości
seksualnych17.
Istotną
kwestią
w opisie kreacji wampira jest także
to, jak spędza
on noc i jakie działanie
wywierają
na niego promienie słoneczne.
Już
Bram Stoker, korzystając
ze wcześniej
krążących
podań,
uczynił
ze swego Drakuli postać
wrażliwą
na światło.
Gdy do zamku w Transylwanii przybył
gość
z Anglii, hrabia przebywał
z nim tylko po zachodzie słońca, a
za dnia znikał
w tajemniczych okolicznościach.
Dzień
dla wampira to czas regeneracji sił.
Drakula "sypiał"
wtedy w trumnie wypełnionej
ziemią
bojąc
się
każdej
smugi światła.
Gdy wyjechał
do Anglii zabrał
ze sobą
aż
pięćdziesiąt
"skrzyń
z ziemią
z zamku18".
Podobnie
zachowują
się
wampiry z serialu Czysta
krew. Czasem
ich aktywności
jest noc, a swoją
energię
gromadzą
zakopując
się
w ziemi. Jedyna różnica
polega na tym, że
miejsce ich "spoczynku" nie musi być
tak wyjątkowe
jak w powieści
Stokera19.
Podobieństwo
istnieje także
w kwestii wrażliwości
na światło,
bowiem tak jak dla Drakuli, tak i dla wampirów Czystej
krwi
niesie ono destrukcyjne skutki. Pod wpływem
promieni słonecznej
ich skóra się
spala co prowadzi ostatecznie do ich unicestwienia20.
Poza
wyżej
wymienionym, istnieje także
kilka innych sposobów uśmiercenia
wampira. Mimo to, że
nie ogranicza go w żaden
sposób wiek21,
nie może
liczyć
na spokojną
ziemską
wieczność.
Na Draculę
niszcząco
wpływał
czosnek, rzeczy poświęcone,
krucyfiks i jak prawił
Abraham Van Helsing:
Gałązka dzikiej róży na jego trumnie położona wyjść mu z niej nie pozwala; przestrzelenie trumny święconą kulą jego zabija i on wtedy prawdziwym zmarłym staje się. Wiemy też, że ciało mu kołkiem przebić można i głowę obciąć22.
Czysta
krew
przejmuje wiele tych legendarnych sposobów na unicestwienie wampira.
Podobnie jak w powieści
śmiercionośne
dla upiorów jest srebro, które jak już
wcześniej
wspominałam,
topi ich skórę.
Ludzie w serialu często
zakładają
srebrne łańcuszki,
by wampir nie mógł
dostać
się
do ich szyi. Podobnie rzecz się
ma z drewnianym kołkiem.
Ponadto wampir może
obawiać
się
także
całkowitego
wyzbycia się
krwi. Dodatkowo w jednym odcinku Bill próbuje unicestwić
Erica poprzez zalanie go cementem, jednakże
sposób ten nie wydaje się
skuteczny, gdyż
próba morderstwa się
nie udaje. Inaczej jednak sytuacja wygląda
w stosunku do czosnku i przedmiotów religijnych. Człowiek
używający
tych narzędzi
jako broni, w Czystej
krwi,
może
czuć
się
bezbronny. Serialowe wampiry są
całkowicie
odporne na wszelkie symbole religijne oraz czosnek. "Pierwotny
wampir", według
chrześcijan,
bał
się
krucyfiksu, ze względu
na swoje potępienie
i odwrócenie się
od Boga. Wampir zatem, przedstawiany jako kumulacja wszelkiego zła,
bał
się
wszystkiego co symbolizowało
świętość.
Współczesny
obraz jednakże
odbiega od tej konwencji, czego dowodem jest wspomniana wyżej
odporność.
Wampir wrzucony we współczesne
społeczeństwo,
które charakteryzuje wielokulturowość,
a także
wielowyznaniowość,
nie może
lękać
się
symbolu tylko jednego wyznania. Mimo to, że
w True Blood
pojawia
się
wątek
przedstawiający
działalność
skrajnie prawicowego kościoła
Fellowship of
the Sun,
który namawia do walki z wampirami, ogólnie te "upiorne"
środowisko
spotyka się
z szeroką
akceptacją.
Przez takie ustawienie akcji serial ten niesie treści
traktujące
pośrednio
o specyficznie
rozumianej wolności,
pseudo demokracji oraz amerykańskim
fanatyzmie religijnym23.
Przedstawienie
dwóch koegzystujących
gatunków przyczynia się
do ujawnienia sytuacji politycznej i religijnej. Jak wspomina sam
scenarzysta i producent serialu, Allan Ball:
Ludzie, szczególnie w Stanach, wykorzystują religię do najbardziej niemoralnych celów i tak staje się ona żelaznym młotem faszyzmu. Chodzi o to, że ludzie są tak rażącymi bigotami i faszystami, ale fakt, że chowają się za Jezusem sprawia, że nagle to staje się w porządku.
Dlatego
też
sprawa przedstawiona jest w serialu tak, a nie inaczej. Pastor
zdradza żonę
i kieruje nim nienawiść
do pełnoprawnego
wampirzego obywatela, który stał
się
jego bliźnim,
tłumacząc
to odpowiednio obłudnymi
argumentami. W
kwestii obrony przed wampirem i jego unicestwieniu nie ma zbyt dużych
dysonansów, między
obrazem z serialu a tym mitycznym. Podobnie jest także
z nadprzyrodzonymi zdolnościami
tych upiornych stworzeń.
Wampiry
posiadają
możliwości,
które wręcz
łamią
prawa fizyki. Dracula potrafi kontrolować
pogodę,
na życzenie
zmienia się
w zwierzęta,
potrafi rozpływać
się
w powietrzu, szybko przemieszczać
się
z miejsca na miejsce i posiada ponadprzeciętną
siłę
fizyczną.
Może
się
zmniejszać
i zwiększać,
włada
wszystkimi zmarłymi
znajdującymi
się
w pobliżu
i potrafi zmieniać
się
w mgłę.
Wampiry z Czystej
krwi
często
posiadają
indywidualne, specyficzne dla charakteru i doświadczenia
umiejętności.
Najczęściej
jednak charakteryzuje je ogromna szybkość
i przebiegłość.
Potrafią
także
manipulować
ludzkimi myślami
i błyskawicznie
leczyć
ludzi za pomocą
swej krwi. Ich moc wzrasta wraz z "wampirzym stażem"
i nabytym doświadczeniem.
Wampirza
krew, która niesie za sobą
bardzo wiele znaczeń
jak i tajemnic, gra także
ogromną
rolę
w przemianie człowieka
w wampira. W Draculi
Stokera, rzecz wyglądała
prosto: każda
"dobrze" ugryziona ofiara hrabi, która przeżyła,
mogła
doznać
transformacji. W True
Blood natomiast
proces ten jest nieco bardziej skomplikowany. Widzimy to na
przykładzie
przemiany Jessicy przez Billa24.
Przy realizacji tego zabiegu, wbrew pozorom, towarzyszom wampirom
liczne moralne wyrzuty związane
z pytaniem "zmienić
czy nie?"25.
Cały
proces nie ogranicza się
tylko do kąsania
człowieka,
bo to jak już
wcześniej
pisałam,
należy
do sfery "wyuzdanej" przyjemności.
Wampir by dokonać
przemiany musi całkowicie
osuszyć
człowieka
z krwi, a następnie
zaaplikować
mu swoją
własną.
Po tych czynnościach
stwórca kładzie
się
"do ziemi" wraz ze swoją
ofiarą
i budzą
się
już
jako przedstawiciele tej samej rasy. Stwórca później
musi opiekować
się
swoim "dzieckiem" by nauczyć
je "żyć"
jak wampir i odpowiednio koegzystować
z ludźmi.
Współczesny
obraz wampira jednocześnie
ma wiele wspólnego i różnego
z tym mitycznym. Z całą
pewnością
skompletowana postać
Drakuli z powieści
Stokera stanowi podstawę
ku ewolucji tego motywu. Przemiana doszła
do momentu, kiedy to stwór ten, zaczął
jawić się
nam jako bardziej ludzki. Wampir nie stoi już
na uboczu, nie straszy społeczeństwa,
ale jako istota "inna" żyje
na równych prawach z człowiekiem.
"Dzieci hrabiego Drakuli" nie są
już wrogiem, a wręcz
przeciwnie, często
obiektem westchnień czy
przyjacielem. Wśród
współczesnego
społeczeństwa
wiele jest osób, które są
do tego stopnia zafascynowane wampiryzmem, że
upodabniają się
do dawnych upiorów zarówno pod względem
zewnętrzności
jak i trybu życia. Można
by rzec, że tajemnicza
blada postać w czarnym
płaszczu została
obdarta z wszelkich tajemnic i idąc
z duchem czasu znudziła
się swą
strasznością.
Wampiry dokonują pewnego
coming-outu by współistnieć
z ludźmi. W serialu
Czysta krew,
i nie tylko tym, następuje
załamanie stereotypowego
postrzegania wampira. Ponadto jego próba wejścia
do społeczeństwa
jest metaforą otwarcia
się człowieka
"innego" przed ludzkością.
Nie pozostaje on już sam,
na peryferiach, w obrębie
grubych murów nawiedzonego zamczyska, a wchodzi na pełnych
prawach do normalnego ludzkiego życia.
Serial zatem, poza czysto sensacyjno- fantastycznymi wątkami
wysnuwa, w stronę
potencjalnego odbiorcy, pewną
naukę moralną
– opartą na tolerancji
względem drugiego
człowieka.
1M.
Janion: Wampir.
Biografia symboliczna.
Gdańsk 2002, s. 7.
2E.
Gudowska-Nowak, A. Gagatek:
Demitologizacja symboli, czyli o wampirach, nanorurkach i
tajemnicach porfiryn. "Foton",
nr 93, 2006, s. 22.
3Według
wierzeń słowiańskich
stwory tego typu nazywano wąpierzami.
Patrz: http://pl.wikipedia.org/wiki/
Wampir. Online [dostęp dnia 12.06.2011].
Wampir. Online [dostęp dnia 12.06.2011].
4Cyt.
Za: M. Janion: Wampir..., s. 8.
5Tamże.
6B.
Stoker: Dracula. Przeł.
M. Król. Londyn 1994. s. 17.
7Tamże,
s. 288.
8Począwszy
od adaptacji z 1922 roku (Nosferatu
– symfonia grozy) w
reżyserii F. W. Murnau
ukazały się
m. in następujące
ekranizacje: 1931 – Dracula,
reż.
T. Browning; 1966 – Drakula:
Książę
ciemności,
reż
T. Fischer; 1992 – Dracula, reż.
F. F. Copolla; 2002 – Dracula,
reż.
R. Young.
9M.
Janion: Wampir....,
s. 9-10.
10W.
Kopaliński: Słownik
symboli. Warszawa
2006, s. 165-167.
11Syntetyczną
krew, w serialu, można
kupić niemalże
w każdym barze, sklepie
czy na stacji benzynowej.
12Opinie
takie pojawiły się
na forach internetowych. Zwrócono także
uwagę na to, że
wampiry mają kły
w miejscu ludzkich siekaczy. Patrz:
http://www.filmweb.pl/serial/Czysta+krew-2008-399264/discussion/Jak+na+razie+najgorszy+serial+HBO.,1631867.
Online [dostęp dnia
12.06.2011].
13Tak
w serialu nazywana jest wampirza krew służąca
jako narkotyk.
14M.
Janion: Wampir...,
s. 71-72.
15Cyt.
Za: S. Włodyga: Wampir
w "Kronikach Wampirów" Anne Rice: cz. IV. Online
[dostęp
dnia 12.06.2011]
http://stacjakultura.pl/1,6,3096,Wampir_w_Kronikach_Wampirow_Anne_Rice_cz_IV,3,artykul.html
16M.
Janion: Wampir..., s. 38.
17Świadczy
o tym chociażby nagroda
przyznana produkcji z rąk
organizacji The
Gay & Lesbian Alliance Against Defamation.
Patrz:http://truebloodtv.blox.pl/2011/01/Czysta-Krew-Kolejna-nominacja-dla-serialu.html.
Online [12.06.2011].
18B.
Stoker: Dracula..., s. 229.
19Dracula
mógł spać
tylko w ziemi pochodzącej
z jego ojczyzny.
20Patrz
m. in. Odcinek "Evil
is going on" (12),
sezon 3.
21
Powieściowy Drakula żył
bardzo długo, o czym
świadczyły
chociażby jego opowieści
o dziejach swego rodu i kraju, które opowiadał
w tak plastyczny sposób, że
można było
wnioskować, że
sam brał w nich udział.
Współczesne wampiry z
serialu Czysta krew
także
się
nie starzeją.
Gdy poznajemy Billa Camptona ma on 173 lata,a Eric Northman żył
jeszcze za czasów wikingów.
22B.
Stoker: Dracula...,
s. 228.
23R.
Ziębiński:
"Czysta krew"
- wampiry ożywiają
martwy sezon. Online
[dostęp
dnia 12.06.2011]
http://www.newsweek.pl/artykuly/sekcje/kultura/czysta-krew---wampiry-ozywiaja-martwy-sezon,40561,1
24Patrz
odc. To
Love Is to Bury
( 11), sezon 1. Bill musi stworzyć
wampira z polecenia wampirzego sądu.
25Ch.
Robichaud:
Zamienić
w wampira czy nie. Moralne aspekty uczynienia z kogoś
wampira. W:
Czysta krew
i filozofia. Wampiry stają się naprawdę niegrzeczne. Pod red. W. Irwin, G. A. Dunn, R. Housel. Przeł. Katarzyna Schmidt. Warszawa 2010.
i filozofia. Wampiry stają się naprawdę niegrzeczne. Pod red. W. Irwin, G. A. Dunn, R. Housel. Przeł. Katarzyna Schmidt. Warszawa 2010.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz